דילוג לתוכן

סל קניות

סל הקניות ריק

מאמר: מפגש מתוק כדבש

מפגש מתוק כדבש

מפגש מתוק כדבש

ביוני זימן שגריר הונגריה בישראל, מר לבנטה בנקו, קבוצת טעימה מקצועית לביתו בתל אביב. מר בנקו משמש כשגריר הונגריה בישראל מאז ספטמבר 2018. בתקופת כהונתו היחסים בין שתי המדינות הגיעו לשיאים חסרי תקדים של שיתוף פעולה וליחסים פוליטיים המבוססים על כבוד הדדי, תמיכה בינלאומית ורשת קשרים אנושיים ועסקיים מסועפת.
מאת: ויקטוריה כץ

טעימת יין הונגרי בתל אביב

מפגש היין ההונגרי בישראל, כולו על טהרת היינות שמייבאת ארצה מהונגריה שותפות "החבית ההונגרית" מתחילת השנה, מבטא הערכה ואהבה ליינות מיוחדים ולקולינריה. הטעימה התמקדה אמנם ביינות קינוח מחבל טוקאי, אך לא ניתן היה לעמוד בפיתוי להציג גם מבחר קטן של יינות לבנים יבשים ממחוזות אחרים בהונגריה, כ"מקדמה".  האירוע, על מרפסת ביתו של השגריר בקרבת חוף הים, צופה אל עבר השקיעה הקייצית, היה חגיגי ומושקע במיוחד, והטעימה לוותה בכיבוד אלגנטי הולם שכלל פואה גרה, גבינות, דגים מעושנים, מאפים מיוחדים ועוד. מאכלים אלה מהווים ליווי מושלם ליינות הנדירים שהוצגו בטעימה.  

קצת רקע על היין ההונגרי

לתעשיית היין ההונגרית הסטוריה ארוכת שנים שבשיאה נמזגו יינותיה המפוארים על שולחנותיהם של חצרות בתי המלוכה באירופה. היינות מחבל טוקאי (Tokaji) זכו לכינוי: “הזהב הנוזלי” ומחיר הטובים שבהם היה גבוה ממשקלם בזהב.

יינות חבל טוקאי (רכס גבעי בצפון-מזרח הונגריה, במקום המפגש של הנהרות טיסה ובודרוג) הם באופן מסורתי, יינות קינוח שצבעם זהוב, עשויים מזני ענבים מקומיים לבנים, בראשם זן פורמינט (Furmint) וכן זנים נוספים כגון הרשלבלו (Harslevelu) ומוסקט דה לונל (Sarga Muskotaly) ואחרים.. היינות האלה מתאפיינים ברמת סוכר שיורי גבוהה מאוד, המאוזנת ברמת חמיצות גבוהה. שם המשחק כאן הוא 'איזון נכון' בין מתיקות לחמיצות. יינות הקינוח הללו הם שם דבר בעולם היין, ואספנים רבים מבקשים לכלול יינות אלה באוספיהם. אורך החיים של יינות טוקאי, בתנאי שמירה נאותים כמובן, הוא עשרות שנים.  טעמים בולטים במיוחד, המאפיינים את יינות הקינוח הנדירים האלה, הם: מישמש, צימוקים, דבש, פרחים.

הכרמים הטובים ביותר של טוקאי ממוקמים על מורדות ההרים בגובה 100 עד 400 מטרים מעל פני הים. במקומות אלה האביב לא יציב, הקיץ חם, הסתיו חמים ולח, הלחות מאפשרת  להיווצרות "רקב אצילי". Botrytis cinerea הענבים נותרים על הגפן בסתיו ארוך, החם והערפילי, המאפשר התפתחות "בוטריטיס" בענבים, וגורם לענבים להצטמק ולהגדיל מאוד את כמות הסוכר בכל גרגר. גרגרי הענבים עם הבוטריטיס נבצרים ידנית גרגר-גרגר. ענבים אלה ונוזל הזהב המופק מהם, הם הבסיס המיוחד לייצור יינות הקינוח הידועים של טוקאי.

יין טוקאי מוזכר בטקסט ההמנון הלאומי של הונגריה. טוקאי נחשב להונגריקום, כלומר מוצר ייחודי של הונגריה. בשנת 2002 כלל ארגון אונסק"ו את חבל טוקאי , מקום הולדתו של "הזהב הנוזלי", ברשימת אזורי המורשת העולמית.

בחזרה לנבחרת הטועמת, הקבוצה שכללה מומחים בתחום היין, כותבים ומשפיענים ידועים בתחום היין, בעלי ניסיון עשיר. בין המשתתפים ניתן למנות את:

גיא הרן - המייסד של Vinspiration חברה המתמחה בתיירות יין וקולינריה ושל פודקאסט ״יין מוצר צריכה בסיסי". אחד מיוצרי הספר "יומן יין- הרפתקה ישראלית".

אמיר שמואלי – סומלייה, חובב יין עם ניסיון עשיר ומנהל קבוצת הפייסבוק "ערוץ היין".

רני שפירא – מומחה יין, חובב יין, אספן.

חיים פיירשטיין -  מומחה ליין, שוחר איכות, אספן יין.

ד"ר ארקדי פפיקיאן   - מומחה ליין, יועץ יין בכיר ליקבים רבים.

רן בירון –כתב יין, שופט תחרויות יין בינלאומיות.

קובי קלייטמן -  כתב יין ב"איש הענבים".

אירית קוזק - אספנית יין ומשפיענית.

מאירם הראל – יינן, יקב אמפורה.

היינות שהוצגו בטעימה הם:

Pajzos “T” Harshlevelu 2018
Royal Tokaji Aszu 5 2016
Royal Tokaji Dry Furmint 2018
Disznoko Aszu 6 2015
Disznoko Dry Furmint 2019
Szepsy Aszu 6 2013
Szepsy Szamorodni 2016
Gere Rose 2020
Tuzko Cab Franc Rose 2019
Pajzos Aszu 5 2016

היקבים שהוצגו בטעימה הם:

התרשמות הכללית של המשתתפים מהאירוע הייתה מאוד חיובית, אירוע מרשים ומרחיב אופקים, היינות מיוחדים מאוד, טעימים ומשאירים טעם של עוד.

מדברי המשתתפים:

"...היינות הלבנים היבשים של הונגריה בהחלט מעניינים ושווה לתת להם הזדמנות בתוך ים יינות היבוא שהתברכנו בהם בארץ, ואילו היינות המתוקים הם חוויה יוצאת מגדר הרגיל והם נותנים פייט רציני, ויש שיגידו גם מתעלים, על יינות הקינוח של סוטרן, מה גם שהמחירים שלהם הרבה יותר נגישים..."

"...מעניין במיוחד השוני בין ה Szepsy Szamorodni 2016 לבין ה Szepsy Aszu 6 Puttonyos 2013, שניהם ענקים, אבל הראשון, לטעמי, נגיש כבר עכשיו, והשני צריך עוד זמן התבגרות כדי להציג את מלוא גדולתו..."

"...עיון בהמלצות של רוברט פרקר על כמה מגדולי טוקאי, מראה שהוא לא מהסס להמליץ על חלונות שתייה, שנפתחים כ 10 שנים לאחר הבציר ומסתיימים עמוק בתוך שנות 2100..."

"...ערב מענג, משכיל ובעיקר מאוד טעים..."

"...יין Pajzos “T” Harshlevelu 2018 מאוד מיוחד ושונה, נותן משהו אחר..."

"...אוהבי שאבלי כנראה יתחברו ללבנים יבשים מהונגריה, שווה טעימה..."

"...אין ספק שהטוקאי הוא תחליף לסוטרן..."

Read more

בין טוקאי לויליני - מבחן טעימות יין הונגרי

בין טוקאי לויליני - מבחן טעימות יין הונגרי

מאת: סיגל עזריהואקדים ואומר שאחר צהרים נשי עם בנות שיש להן אף מפותח זה בונוס. אוסיף ואומר שאחר צהרים מלא בריחות וטעמים של יינות מהונגריה זוהי כבר זכות גדולה.היתה לי הזכות להיות מוזמנת לטעימת יינות...

לקרוא עוד
הונגריה ארץ יין

הונגריה ארץ יין

מפת אזורי ייןלהורדת קובץ PDFמפת היערותלהורדת קובץ PDFהיינות שלנולהורדת קובץ PDFהחביות שלנולהורדת קובץ PDF

לקרוא עוד