דילוג לתוכן

סל קניות

סל הקניות ריק

מאמר: רשמי סיור - מסע בעקבות החבית ליקבי אנטינורי בטוסקנה

רשמי סיור - מסע בעקבות החבית ליקבי אנטינורי בטוסקנה

רשמי סיור - מסע בעקבות החבית ליקבי אנטינורי בטוסקנה

סולטנים בטוסקנה


כל מי שלא רקד לצלילי Sultans of Swing בביצועם המרשים של ה-Dire Straits לאור השקיעה הרומנטית בליל קיץ נעים עם רוח קיץ מלטפת בסוף יולי השנה ברחבת הכניסה המרשימה מאוד של יקב Antinori Chianti Classico בעיירה הקטנה Bargino (חצי שעה דרומית לפירנצה) ... הפסיד.
מי שלא הפסידו הם הח"מ, בעלי "החבית ההונגרית", המיבאים לישראל חביות עץ אלון לייצור יין מתוצרת European Coopers, אשר גם העלו על הכתב את רשמי מסעם הקצר, מסע בעקבות החבית...


הונגריה באיטליה


European Coopers היא יצרנית חביות עץ אלון איכותיות מהונגריה, וכאן אולי המקום לתהות מה הקשר בין יצרנית הונגרית של חביות ל-Dire Straits ולאיטליה...? שאלה טובה, והתשובה עליה היא פשוטה - יצרנית החביות ההונגרית שייכת לשלוש משפחות אצולה איטלקיות, מהחשובות והבולטות ביותר בתעשית היין האיטלקית, משפחת המרקיז Piero Antinori, משפחת Mazzei, ויצרן חביות היין האיטלקי הנודע Eugenio Gamba . מסענו באיטליה הוא מסע שנועד להתחקות אחר השימוש שעושים יקבי Antinori באיטליה בחביות של European Coopers.

חביות מעץ אלון איכותי


ראשיתו של המסע, כמתחייב, היה בעיירה הקטנה Palotabozsok שבדרום הונגריה, שם נמצא מפעל החביות. מפעל זה, שהוקם על ידי המשפחות האיטלקיות יחד עם המייסטר המקומיKristof Flodung בשנת 1997, הוא בית יוצר של חביות עץ אלון איכותיות, המיצר בעבודת יד דקדקנית של מומחים, כ-4000 חביות בשנה, אשר רובן משמש את היקבים הרבים של הבעלים באיטליה. בשנים האחרונות, כך ספר לנו בגאווה Eugenio Gamba עצמו, חל שיפור עצום באיכותן של החביות, וכיום לדעתו החביות של European Coopers הן התמורה הטובה ביותר לכסף בשוק הזה. גאוותו של המפעל היא על בחירה פרטנית ומקצועית של גזעי אלון מובחר ((Quercus Patraea בני 150 שנה במתחמים ידועים וקבועים ביערות מפוקחים, ביקוע העץ בשיטות מסורתיות, יבוש הלוחות באויר הצח במשך 36 חודשים אחרי שטיפה יסודית בת חודש ימים במי מעיינות זורמים, עבודת נגרות אומנותית מדויקת ומוקפדת וכן קליה של העץ בחבית בתנאים אופטימליים.



כרמים ויקבים


המארחים טרחו להפגיש אותנו עם הייננים ביקבים הבולטים ביותר בחבל ארץ זה של הונגריה, חבל Villány אזור הידוע ביינותיו אדומים, ובהם – Jozesf Bock, Attila Gere, Günzer Tamás ו- Tűzkő. כל היקבים הללו הם יקבי-אסטייט מבוססים, בעלי היקפי יצור גדולים, ובעלי מוניטין נודעים בהונגריה אשר התבססו ונבנו בשנים האחרונות, בין היתר בזכות מימון נדיב של האיחוד האירופאי. כל אחד מהם יכול לשמש מושא להערצה ולחיקוי של יקבים ישראלים הנאבקים על קיומם. בכולם ניכרת ההשקעה הכספית המשמעותית, טכנולוגיה עדכנית, ומרתפי חביות שבארץ ניתן רק לחלום עליהם. נקודה משותפת חשובה לכל היקבים הללו היא כמובן השימוש הנפוץ בחביות עץ אלון של European Coopersכחבית מובילה בקשת של גדלים –225 ליטר (בורדו) 300 ו-500 ליטר, לזני ענבים דומים למקובל בישראל – קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק, סירה וזנים מקומיים (קדרקה, קיקפרנק, פורטוגיזר ואחרים) כמו גם לזנים לבנים המוכרים לנו בארץ –שרדונה, ריזלינג וכמובן זנים מקומיים (טראמינר, מוסקט צהוב ואחרים).






 Antinori nel Chianti Classico


משך מסענו בעקבות החבית ההונגרית, הוביל אותנו לאזור Chianti Classico הנמצא דרומית לפירנצה. באיזור זה נמצאים ששה מבין תשעה-עשר היקבים של קבוצת Antinori. יחודם של היקבים הללו וסיבת ביקורנו בהם כאורחי הקבוצה היא השימוש הנרחב שעושים הייננים ביקבים אלה בחביות של European Coopers. יקב הדגל של הקבוצה Classico Antinori nel Chianti ב-Bargino הוא יצירת מופת ארכיטקטונית, מקדש יין ענק, מודרני וחדיש (נפתח בסוף 2012), אשר לצורך בנייתו הקדישה גבעה טוסקנית עצומה את חייה הטבעיים ונבנתה מחדש מעל היקב התת-קרקעי למחצה. היקב העצום בשטחו ומזכיר קצת בונקר בצורתו, משתלב מבחינה מבנית בנוף הגבעי והחומרים הבולטים בעיצובו (לוחות טרה קוטה, זכוכית, עץ, וסגסוגת יחודית של פלדה ונחושת, דמוית ברזל חלוד), משווים לו מראה מודרני, יחודי ועוצר נשימה. מנהרות תת קרקעיות עצומות מכילות מאות רבות של מיכלי יין וחביות עץ, גבוהות דיין כדי להכיל חדרי טעימות שקופים תלויים כקוביות בחללן הגבוה של המנהרות ומרחפים-לכאורה מעל חביות היין. Dora Pacciani, האנולוגית הראשית של קבוצת אנטינורי, שארחה אותנו ודאגה לכל מחסורנו בעת הביקור, הובילה אותנו משתאים בנבכי היקב הגדול עד לאודיטוריום הגדול שבו מוקרן סרט המתאר את קורות משפחת Antinori משנת 1385 (כן, הם בעסקי היין די מזמן...) ועד ימינו, ואת פרויקט הקמת 'מקדש היין' המופלא, שתכנונו הופקד בידי אדריכל צעיר רב-כישרון ומוניטין Marco Casamonti. לעת ערב משמש 'ההיכל' הזה גם במה לאירועי אמנות שונים, וכך זכינו ללגום יין צעיר לבן לעת ערב שעה ש'פליטי' ההרכב ההסטורי של ה-Dire Straits, מחוזקים באמנים מקומיים מוכשרים, נגנו לקהל של 400 מוזמנים בחזית היקב המיוחד הזה.






בקבוק 2007 Badia a Passignano Chianti Classico DOCG קידם את פנינו במסעדת Rinuccio 1180 הממוקמת ביקב, וקרויה על שמו של אבי שושלת אנטינורי. זהו יין זני (100% סנג'ובזה) ומורכב, עתיר מוניטין, מפגין טעמי פירות אדומים בשלים, צבע עמוק, טעם עגול מתמשך ועשיר בטאנינים, אשר התיישן – איך לא? בחביות European Coopers .
שניים מהיינות היותר ידועים של יקבי Antinori הם ה-Solaia וה- Tignanello, שניהם מבוססי קברנה סוביניון (שלא כמקובל באזור זה) מחלקות מובחרות בכרמים של יקב-האסטייט הנושא את השם טיניאנלו, הנטוע בלב 3200 דונם כרמים ונמצא במרחק דקות נסיעה מ-Bargino. כידוע, המרקיז פיירו אנטינורי הוא פורץ-הדרך בהגדרת יינות Super Tuscan, החורגים מכללי ה-DOC המחמירים של אזור Chianti, והיין שעמו החלה המהפכה בשנת 1978 היה לא אחר מאשרTignanello זה.
היינן הראשי של היקב הזה Paolo Nardo הדריך אותנו באחוזה המכובדת והמיושנת-למראה, טובלת בגן מטופח ומתהדרת בחדרי טעימות בסגנון של-פעם בקומת המבוא של האחוזה הכפרית הישנה של משפחת אנטינורי Villa Tignanello, לסדרת טעימות חבית מרשימה של ינות אדומים (קברנה סוביניון, סנג'ובזה) תוך השוואת השפעות מקור החבית (יצרנים צרפתיים שונים לעומת European Coopers) וכן השוואה של השפעת נפח החבית על היין.


Santa Cristina


לא רחוק מהעיירה הציורית Cortona במזרח טוסקנה, מצויה תחנתנו הבאה - יקב Santa Cristina. זהו יקב ענק, מודרני, מתוחכם ומתועש (נבנה ב-2006). לכאורה לא אתר הולם לביקורים של חובבי יין, אבל גם הרומנטיקנים שביננו התקשו להשאר אדישים למראה מערך ביקבוק ואריזה אוטומטי המשתרע על אלפי מטרים רבועים, עתיר-רובוטיקה, מבקבק 11,000 בקבוקים בשעה(!) ומופעל בידי 7 עובדים בלבד... קשה גם שלא להתפעל מ-7200 החביות המרוכזות בשדרות ישרות וגבוהות בצד מיכלי נירוסטה ענקיים, חלק גדול מהן מתוצרת European Coopers.






La Braccesca


טעימות חבית במעבדה של יקב האסטייט החדש-למראה אך ותיק ומוערך La Braccesca, הציע לנו יינן היקב Lorenzo Dongarra. יקב זה נמצא בין Cortona (שגאוותה על יין סירה) לבין העיירה Montepulciano (שם מככב הסנג'יובזה ב-Vino Nobile di Montepulciano), על גבול טוסקנה-אומבריה. המיקום הוא עניין שלא ניתן להקל ראש בחשיבותו בכל הנוגע לקביעת תנאי האפלציה החלים על היינות המופקים ביקב הזה, שכרמיו נטועים במישורים המשתרעים לכל כיוון עד קו האופק ושטחם הכולל יותר מ-3000 דונם. מבחר הגפנים הנטועים ביקב זה גדול וכולל כמובן את הזנים האופיינים לאזור (סנג'יובזה, מרלו וסירה). היין שהוא אולי המייצג הבולט ביותר של יקב זה הוא Santa Pia Nobile di Montepulciano DOCG Riserva, יין אצילי מענבי סנג'ובזה (תת-זן Prugnolo Gentile) הגדלים בחלקה מובחרת ביקב. היין בעל ארומות מינרליות בולטות וצבע עמוק, התיישן 15 חודשים כמובן אך ורק בחביות 225 ליטר של European Coopers.




Guado al Tasso


היקב הנודע Guado al Tasso הנמצא באזור המישורי באזור היין היוקרתי Bolgheri באזור צפון Maremma שבמערב טוסקנה, וכרמיו משתרעים על קרוב ל-3000 דונם הנטועים באדמות ביצה שנוקזו ויובשו, בנוי כבית אחוזה מקסים מהמאה ה-18, בלב גן מטופח ועצום שאורנים עתיקים מתחמים אותו. לאזור מיקרו-אקלים מיוחד, והוא נודע ביינות היקרים המיוצרים בו. כאן ארח אותנו לטעימה מורחבת במיוחד היינן המוכשר Marco Ferrarese, בעצמו נצר למשפחת ייננים ידועה. מהיינות המרשימים שמיצר יקב זה, בהרכב ענבים בורדולזי אופייני, ועשיר בטעמו הוא היין הנושא את שם היקב – Guado al Tasso. באזור הנהנה מבריזה נעימה מהים, נטועים גפנים מהזנים הים-תיכוניים המוכרים לנו קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק, פטי ורדו, ולצדם זנים מקומיים כגון Vermentino ו-Rosato.




Le Mortelle


התחנה האחרונה בסיורנו זה היתה ביקב Le Mortelle, השוכן במבנה עגול מודרני רב-שכבתי, המזכיר בצורתו צלחת מעופפת ששוקעה באדמה ורק סיפונה העליון מבצבץ לו. הקומה העליונה משמשת לפריקת ענבים ולטיפול בהם, זו שמתחתיה למיכלי התססה, זו שתחתיה למיכלי ענק מנירוסטה, וקומת המסד היא למעשה מרתף חביות חצוב בסלע הבסיס. האדריכל הוא, איך לא? Marco Casamonti הנזכר לטוב לעיל. המיקום - בשיפולי הגבעות הנמוכות של Castiglione della Pescaia בדרום Maremma. יקב זה, הפרויקט האחרון לפי-שעה של קבוצת יקבי אנטינורי בטוסקנה, דוגל במיחזור, מתהדר בגישה אקולוגית, ובאחוזה מגדלים כעניין שבאידאולוגיה גם פירות משובחים וגידולים שונים. במיקרו האקלים החם והיבש כאן ניתן למצוא ב-1600 הדונם זני גפנים הכוללים קברנה סוביניון, סנג'יובזה, ויוניה, וזנים מקומיים. היינן Luca Corsini הנחה אותנו בביקורנו כאן ולווה אותנו, ואקורד הסיום של ביקורנו המופלא ביקבי המרקיז אנטינורי היה טעימת יינות לבנים ואדומים קליל על מרפסת היקב, המשקיפה על כל כרמי האחוזה היפה הזו.
החיים קשים, נכון, אך למרות שטרחנו ויגענו, לא מצאנו על מה להתלונן.





Read more

יצור חביות

יצור חביות

טכניקת היצור של חביות היין משפיעה על איכות היין ועל טעמו. לבחירת סוג העץ, מקום גידולו של האלון, ייבושו של העץ טרם היצור, שיטת הקלייה של העץ ומידת הקלייה – לכל אלה השפעה רבה על טיב היין שייווצר בחבי...

לקרוא עוד
מבצע ורוד לבן לפורים

מבצע ורוד לבן לפורים

 לקוחות יקרים,לכבוד חג הפורים המתקרב באנו שמחים לשתף אתכם בחווית טעימה מיוחדת של לבן וורוד.לחגוג כראוי את השקת האתר המחודש שלנו, הבאנו לישראל 3 יינות מיוחדים במהדורה מוגבלת. היינותטוזקו פינו גריג'י...

לקרוא עוד