דילוג לתוכן

סל קניות

סל הקניות ריק

מאמר: יקב דיסנוקו Disznókő

יקב דיסנוקו Disznókő

יקב דיסנוקו Disznókő

אחוזת הכרמים של יקב דיסנוקו (Disznókő) משתרעת על שטח העולה על 1000 דונם של  גבעות נטועות כרמים ביחידה רציפה אחת, במבואות הדרום-מערביים של אזור טוקאי Tokaj. שיפולי הגבעות פונים לדרום ולדרום-מערב, מיפנים אלה רצויים לסוג הגפנים הקיים ולהתפתחות 'הרקב האציל' - בוטריטיס - החשוב כל-כך לתהליך ייצור יינות הקינוח רבי-המוניטין של האזור .
אזור טוקאי נחשב לאזור הקלסיפיקציה הראשון בעולם, ולמעשה אחוזת דיסנוקו בשלמותה הוכרזה ב-1772 בצו מלכותי כנחלה של גידול ראשון וגם כיום כל כרמי היקב מסווגים כך.
אחוזת דיסנוקו ממוקמת על גבעה וולקנית רמה, אשר אדמתה חמר וחלוקי פרליט. בראש הגבעה ניצב סלע דמוי ראש של חזיר-בר, והאחוזה קרויה על שם הסלע הבולט הזה. הכרמים נטועים במורד הגבעה והיקב נמצא בקצה הנמוך של המדרון. אזור הגבעות הגובל של זמפלן Zemplén מספק לכרמים הגנה מפני הרוחות הצפוניות הקרות, והמפנה הדרומי מספק להם אור וחום. ערפילי-בוקר סתיו ובריזות חמימות מבטיחות אף הן תנאים אידאליים להתפתחות בוטריטיס. הרקב-האציל הזה תורם רבות לריכוז סוכרים טבעיים, וכן טעמים וחומצות בענב.
בשנת 1992, סמוך אחרי נפילת השלטון הקומוניסטי בהונגריה, רכשו את האחוזה בעלים חדשים ועקב כך הושקעו ביקב כספים רבים וננקטו בו שיפורים: הכרמים שוקמו ושונטעו; מבנים עתיקים שופצו ומתקני ייצור חדשים ומודרניים הותקנו. היקב שייך כיום לקבוצת Axa Millesimes, הכוללת יקבים נודעים נוספים Grand Cru Classé and Château Pibran, in Pauillac (France), Château Petit-Village in Pomerol, Château Suduiraut 1er Cru Classé in Sauternes, Domaine de l’Arlot in Nuits-St-Georges Quinta do Noval in the Douro Valley (Portugal)
בסמיכות ליקב החדש ניצב בכבוד והערכה היקב הישן. ביקור ביקב מלמד כיצד אחוזת Disznókő שקמה באופן מובהק ובולט את המוניטין של טוקאי, והביאה את המותג ליוקרתו בימים שבהם נטבעה האימרה הידועה לגבי יין ה- Aszu של Tokaj,  והמיוחסת למלך צרפת לואי ה-14 “The wine of kings and king of wines”
בציר ידני של גרגרים נפרדים, שמטה-הקסמים של בוטריטיס נגע בהם, מתקיים כמה פעמים בעונה, מסוף אוגוסט ועד ראשית נובמבר. הגרגרים מתייבשים על הגפן, דומים לצימוקים בצבע סגול-חום עמוק והם בעלי ארומה המזכירה תאנים ופירות יבשים אחרים. בציר הגרגרים הוא עתיר-עבודה ומיומנות. תפוקתו היומית של כל בוצר לא עולה על 6 עד 10 ק"ג פרי, ובהתחשב במספר הפעמים הרב שיש לבצור כל כרם -  ברור שמחירם של יינות האזור גבוה יחסית
זני הענבים  - Furmint Harslevelu ו- Zeta.
היינן של היקב  - Mészáros László
המוטו של היקב – תמיד לשאוף לטעמי פרי טהורים, רעננות ואיזון משולב בעוצמה ובעומק של ענבי בוטריטיס.

Read more

יעקב אוריה

יעקב אוריה

חוקר את גבולות האפשר בייצור ייןבחיפוש תמידי ולמידה, התנסות, חוויה ואף טעויות, קצת כמו 'מגרש משחקים' - הכול כדי להכיר לעומק את חומר הגלם, את הביטוי של ממשק הגידול, וליצור יינות חדשים, אחרים. היינות ...

לקרוא עוד
יקב ספשי  SZEPSY

יקב ספשי SZEPSY

בשנת 1990 השתחררו יצרני היין בהונגריה מכבלי השלטון הקומוניסטי המרכזי ושבו להיות חופשיים להחליט איזה זני ענבים יגדלו וכיצד ייצרו את היין שלהם. בלט במיוחד אדם אחד, אישטוון ספשי  Istvan Szepsy , אשר ש...

לקרוא עוד