דילוג לתוכן

סל קניות

סל הקניות ריק

מאמר: יקב גרה Gere

יקב גרה Gere

יקב גרה Gere

עמק  וילאן Villany נמצא בקצה הדרומי של הונגריה. שרידי תרבות היין באזור הם מהתקופה הרומית. הגירתם של חקלאים שוואבים מדרום-גרמניה לאזור הזה במאה ה-18 קדימה את גידול הכרמים ואת תרבות היין באזור. באותה עת נחצבו מרתפי היין העמוקים בקרקע הסלעית של עמק וילאן. בעקבות הפילוקסרה שהכתה בכרמים חלה התחדשות בגידול הכרמים בהנהגתו של  הרוזן זיגמונד טלקי וזו הביאה עמה תשומת לב והכרה בינלאומית באזור יין זה. החלה התארגנות של יקבים משפחתיים מבוססי מסורת רבת-שנים של ייצור יין ופעילות ערה  של סוחרים ונגוסיאנטים.
בראשית שנות ה-90 של המאה שעברה, עם נפילת השלטון הקומוניסטי, התחדשה הפעילות המשפחתית בייצור יין בעמק וילאן, וחקלאי האזור, ובהם אטילה גרה, השכילו לשתף ביניהם פעולה כדי להחיות את האיכותיות והמוניטין של יינות האזור.
כיום מגדלים בעמק וילאן כ-25,000 דונם של כרמי יין, בעיקר ענבים אדומים. המוניטין של עמק וילאן כאזור יין הוא על היינות האדומים שלו, ופחות על הלבנים. זן הענב המככב באזור הזה הוא הקברנה פרנק. וכאן, בשונה מהמקובל ברוב אזורי גידולו בעולם שבהם הוא 'שחקן-משנה' בבלנדים, בעמק וילאן איכות הזן מעולה ועל כן הוא זוכה לככב ביינות זניים. כאן הקברנה-פרנק נחשב למלך בסדרות היין הגבוהות ומכונה Villany Franc לאמור הקברנה-פרנק של וילאן. הוא אלגנטי, מורכב, בעל טעם עשיר ומלא, מתובל, בעל חמיצות מורגשת וטובה, טנינים מורגשים ואיזון יפה. בשונה מהקברנה פרנק הישראלי, הטעמים העשבוניים האופייניים לזן הזה כשהוא גדל בישראל מודגשים פחות בזן ההונגרי.
העמק נהנה ממיקרו-אקלים ים-תיכוני  במונחים מקומיים - וזוכה לשעות שמש וטמפרטורה מהגבוהים בהונגריה. החום והיובש השוררים בעמק תורמים לתקופת צמיחה ממושכת
הכרמים של יקב Gere נטועים כולם בעמק וילאן, ושטחם הכולל הוא 750 דונם; הם כוללים כמה מהחלקות האיכותיות ביותר של העמק ובהן -Kopár, Konkoly, Csillagvölgy , Ördögárok. בכל חלקה יש רכיבי קרקע שונים, אך המשותף לכולן הוא שכבת לס עשירה בגיר ושכבת סלע דולומיט מתחתיה, מתאימים מאוד לגידול זני הענבים האדומים האופייניים.
כל הכרמים של היקב המעובדים בידי המשפחה מעובדים בשיטות אורגניות בלבד.
זני הענבים בכרמי היקב הם -Cabernet Franc, Cabernet Sauvignon, Merlot, Portugieser, Pinot Noir, Syrah, Medoc Noir, Tempranillo, Kékfrankos, Fekete Járdovány
ההיסטוריה של יקב גרה A. Gere מתחילה לפני שבעה דורות. אבותיו של אטילה גרה Attila Gere הנחילו את גישתם היינית ואת כשרונם מדור לדור, ועסקי יצור היין נוהלו תמיד בידי בני המשפחה. היקב משתמש בכרמים שלו ואף רוכש ענבים מכורמי האזור עבור יינות הבסיס של היקב.
הטבע היה תמיד חלק בלתי-נפרד מחייו של אטילה גרה, אשר שימש בצעירותו תקופה לא-קצרה כיערן, אולם המעבר של היקב לחקלאות אורגנית נבע לא רק מאהבה לטבע כי אם ממניעים של הגיון ושכל-ישר.
היקב נעזר במכשור ובטכנולוגיה מתקדמים בשילוב שיטות עבודה מסורתיות המקובלות בעמק. הבציר ידני, המיון נעשה בשטח ורק הענבים הטובים מועברים במכלים קטנים ליקב. התנובות בכרמים נמוכות 0.7 עד 1 ק"ג לגפן. מיון איכות נוסף נערך בהגעת הענבים ליקב. הפרדת שזרות וקירור במכלי נירוסטה או עץ. התססה מבוקרת טמפרטורה של שבוע עד שלושה שבועות לפי הזן. מטרתם של תהליכי היצור לאפשר שמירת טעמים טיפוסיים ואופי הטרואר. על כן כל פעולות היצור הן מתונות ועדינות. גם הסחיטה אחרי התסיסה נעשית בעדינות בפרס פנאומטי.
תסיסה ספונטנית מלולקטית מתבצעת על פי רוב בחביות חדשות, לרוב הונגריות -  European Coopers ואחרים - וגם צרפתיות. יינות אדומים זוכים לתקופת יישון של 14 עד 18 חודשים שרק בסיומה מתבצע תהליך הבלנדינג. יינות היוקרה של היקב זוכים לתקופת יישון נוספת בבקבוק.

Read more

יקב ספשי  SZEPSY

יקב ספשי SZEPSY

בשנת 1990 השתחררו יצרני היין בהונגריה מכבלי השלטון הקומוניסטי המרכזי ושבו להיות חופשיים להחליט איזה זני ענבים יגדלו וכיצד ייצרו את היין שלהם. בלט במיוחד אדם אחד, אישטוון ספשי  Istvan Szepsy , אשר ש...

לקרוא עוד
יקב פאיזוש Pajzos

יקב פאיזוש Pajzos

יקב פאיזוש Pajzos הוקם בשנת 1992 על ידי קבוצת משקיעים אשר בראשם עמד אז  Jean-Louis Laborde אשר כיום הוא הבעלים של היקב הזה יחד עם היקב התאום מג'יר Megyer.היקב מייצר יינות מדויקים בהתאם למסורת Tokaj...

לקרוא עוד